Suiker

Suiker

Suiker werd van oudsher ingezet om voedsel die niet zo lekker proeft en zelfs een beetje vies of bitter een extra lekker tintje te geven. We wilden dus onze voeding aandikken met suiker. Maar niet met van die viezige bruine smurrie. En dus begon men riet en bietensuiker te raffineren en te bleken. Dus van dat viezige bruine kleurtje een lekker wit suikertje te maken.

Het werd mode voor welgestelde mensen om een hele witte kristalsuiker in drankjes te gebruiken en als smaakmaker in te zetten.

Wat bleek dan ook nog? Dat geraffineerde suiker een prima en goedkoop bewaarmiddel is. Dus … men ging dit inzetten niet alleen om alles “lekkerder” te maken maar voor ALLE voeding en zodoende heeft suiker zijn weg richting vlees en ook andere voedingswaren gevonden.

Het grote gevaar van suiker

Geraffineerde riet en bietensuiker hebben een aantal zeer nadelige kenmerken en dat is dat het geen correcte energie aanlevert voor het lichaam.

Juist de viezige wat bruinige productdeeltjes die onderdeel vormen van suikerriet en suikerbiet (om er maar 2 te noemen) zitten propvol met stoffen die noodzakelijk zijn om je alvleesklier niet te overbelasten.

Overbelasting van je alvleesklier

Zonder deze stoffen zal een suikerproduct je alvleeskliercellen belasten. Hierdoor produceert deze niet de juiste insulinehoeveelheid en insulinesterkte. Wanneer je insulinehoeveelheid en -sterkte begint te dalen, zal je bloedsuiker stijgen. Deze situatie zal tot onherroepelijke cel schade leiden over de loop der tijd.

Afsterven van weefsels door suiker

Bijvoorbeeld bij mensen met suikerziekte type 2 is alom bekend dat weefsel afsterving van tenen voorkomt.

Verzuring

Een teveel aan bloedsuiker leidt tot een sterke verzuring van het bloedmilieu en daarom is de celschade  die op deze manier opgelopen wordt ook zo ingrijpend. Zelfs vele oogproblemen bij mensen met suikerziekte type 2 is een directe oorzaak van deze overmatige insuline aanwezigheid in het bloed.

Het is ook bekend dat mensen die vroeger veel meer lichamelijk arbeid moesten verrichten en niet de toegang tot zoveel verfijnd voedsel en genotsvoedsel hadden dan de rijken in veel mindere mate last hadden van het ontstaan van suikerziekte type 2.

Maar wat dan?

Ok, al snel snapte men dat het zo niet verder kon. Van daaruit is de zoektocht ontstaan naar andere middelen. Het lastige was dat, als eens iemand suiker en regelmatig suiker gegeten heeft, je smaakpapillen totaal verwend zijn.  Alles wat je dan nadien zal eten, vind je niet meer zoet genoeg. Dus wilde men echt natuurlijke zoetstoffen vinden in een meer natuurlijke vorm.

De natuurlijke zoetstoffen

Ok, men wilde dus zoet. Jij wilt ook zoet. Dus grijpen we naar zoetstoffen. Is dat slim?

Wat is een zoetstof?

Een zoetstof is altijd simpelweg een extract. Het is een product dat ontdaan is van allerlei stoffen om te komen tot het zoete product dat men wilt. Om van mais maisstroop te maken, moet je het ontdoen van een aantal dingen, anders blijft het altijd een mais en nooit een maisstroop.

Doordat je werkt met slechts een fractie van het natuurlijke product bijvoorbeeld mais, neem je de belangrijke begeleidende stoffen weg. En wat blijkt? Dat is veel minder gezond dan wat men dacht.

Helaas is er hier dus geen voordeel te halen. Noch met Stevia, nog met appelstroop, nog met …
Altijd daar waar men werkt met slechts een extract, doe jij jezelf en je lichaam tekort.

Ja maar Rassie, wat moet ik dan?

Wanneer je fruit eet, kies dan om het gehele fruit te eten (inclusief klokhuis 😊).

Dit is één van de redenen dat sappen of smoothies veel minder gezond zijn (Check ook mijn gratis Video Serie “Reclaim your Health – Living Made Simple waarin ik je precies uitleg hoe dit komt).

Als jij je smaakpapillen kan trainen om het te kunnen doen met natuurlijk fruit zal je er vanzelf achter komen dat je behoefte aan zoet afneemt en later zelfs verdwijnt.

Oh nééé, dan mag ik geen koekjes of chocolade meer?

Het komt altijd op hetzelfde neer. Als je helemaal perfect bent en je vertering werkt perfect en je lichaam werkt perfect, dan ga je geen nood meer hebben aan koekjes. Zo simpel is het.

Maar … zo simpel is het voor jou nu niet. Want je lichaam werkt (nog) niet perfect. Dus jij hebt nu nog wel behoefte aan zoet.

Ik heb 3 adviezen

Advies nr 1 is : babystapjes. Zorg dat wanneer je zoet wilt eten, dat je het eet in een rechtvaardige verhouding ten opzichte van alle andere voedingsstoffen die je binnen neemt.

Advies nr 2 is : kies voor het betere snoep. Want oh jaaaa, mijn vrouw Carinda is dol op chocolade. No way dat ik haar dat mag afnemen 😊

Advies nr 3 is : hoe meer jij mijn 5 puntenplan van beweging volgt, hoe meer zoet je lichaam kan verwerken.

En tot slot : alles komt goed hoor. Geloof me, je kan echt timmeren aan de weg naar VOLLEDIGE gezondheid.

Rassie to the rescue!

Start hier : download mijn gratis videotraining

Leave a Comment:

Leave a Comment: